+31 (0) 345 525 894

Klanten zelf hun prijs laten bepalen: doen… of niet?

Klantenacties kom je tegen in alle vormen en maten. Ze zijn belangrijk. Ze leiden immers tot een grotere klanttevredenheid of nog beter: klantenbinding. Maar is dat altijd zo? Zijn klantenacties altijd even effectief? Kun je ze als organisatie altijd inzetten? Het...

Horeca: klantvriendelijk of klantgericht ?

Vanwege mijn werk kom ik nogal eens in restaurants, hotels en evenementenlocaties. Helaas is dat lang niet altijd een feest, al zou je dat toch wel verwachten als je ziet welk bedrag er uiteindelijk op de rekening staat. Allerlei varianten op ‘mijn collega komt...

De valkuil van de klantbelofte

valkuilVeel bedrijven doen er van alles aan om aan je persoonlijke gegevens te komen. De belofte is dat ze je beter van dienst kunnen zijn. De hamvraag is: doen ze dat dan ook?

Neem nou Albert Heijn. In december vraagt elke caissière mij of ik een nieuwe bonuskaart wil. Die bonuskaart is anoniem al goed voor aanbiedingen aan de kassa. Maar als ik ‘m activeer en dus persoonlijk maak, is de kaart meer waard. Ik ontvang dan persoonlijke aanbiedingen, exclusieve deals en cadeautjes.

Persoonlijke aanbiedingen. Dat is de belofte die Albert mij doet. Als rechtgeaarde Nederlander houd ik van aanbiedingen, dus in ruil voor die belofte geef ik graag wat persoonlijke informatie prijs. Ik activeer mijn nieuwe bonuskaart.

Een aantal weken daarna ontvang ik per e-mail een nieuwsbrief met, jawel, een persoonlijke aanbieding: als ik online een fles Ariel of Omo koop, worden mijn boodschappen gratis tot in mijn keuken bezorgd!

Blog CustomerGames: De kracht van onverwachte klantvriendelijkheid

Wat maakt dat klanten enthousiast worden? Echt enthousiast? Ga om het antwoord te vinden maar eens bij jezelf na: wat maakte jou enthousiast over een leverancier? Grote kans dat er iets gebeurde dat je niet verwachtte, dat je overdonderde. Dat je terecht kwam in een warme, overwelmende golf van klantvriendelijkheid. En lijkt daar niet het geheim onthuld van de enthousiaste klant? Van de ‘customer delight’? Vooral als klantvriendelijkheid op een onverwacht moment komt, slaat het in als een bom.