+31 (0) 345 525 894
klantgericht of klantvriendelijk

klantgericht of klantvriendelijk?

Vanwege mijn werk kom ik nogal eens in restaurants, hotels en evenementenlocaties. Helaas is dat lang niet altijd een feest, al zou je dat toch wel verwachten als je ziet welk bedrag er uiteindelijk op de rekening staat. Allerlei varianten op ‘mijn collega komt zo bij u’ zijn schering en inslag en die collega die komt maar al te vaak niet. Drie keer moeten vragen om hetzelfde karafje water - ‘o, is het nog steeds niet gebracht? Ik ga het direct doorgeven’ - is me ook al meermalen overkomen. En lang wachten om te ‘mogen’ afrekenen kom ik helaas ook maar al te vaak tegen. Natuurlijk juist op die momenten dat je geen tijd hebt en haast hebt om weg te komen.70-486

Maar gelukkig zijn er vele uitzonderingen en slagen horeca-ondernemers er steeds beter in om hun personeel klantvriendelijker te maken. Sommige hotels bieden mogelijkheden om versneld uit te checken en ik ken ook restaurants waar de bediening nog precies weet wie welk gerecht had besteld. Dat is toch al een heel stuk vriendelijker dan ‘wie had ook alweer de tournedos de la gare?’. Dus klantvriendelijke horecazaken zijn er ook en dat legt hun geen windeieren.

Toch ligt er voorbij de klantvriendelijkheid alweer de volgende uitdaging op hun pad: klantgerichtheid. Want klantgerichtheid en klantvriendelijkheid zijn niet hetzelfde en hoe klantvriendelijk sommige horecabedrijven ook zijn, klantgericht zijn ze nog maar zelden. Hoe dat precies zit kun je nalezen in bijgaand interview in het blad HorecaVizier. Als je daarna nog eens van gedachten wilt wisselen hoe ook