+31 (0) 345 525 894
Het aantal ouders dat gebruik maakt van kinderopvang neemt af. Organisaties in de kinderopvang hebben het daardoor moeilijk, veel vestigingen worden zelfs gedwongen om te sluiten. Wil je je onderscheiden in de kinderopvang, dan is het van belang een werkwijze te ontwikkelen waarin de klant centraal staat. En dan is Klant-erger-je-niet op haar best. Op een speelse en efficiënte manier leren medewerkers om klantgericht te werken.

De knelpunten bloot
Wilma Meijers, docent en BPV coördinator van het ID college, gaat binnenkort Klant-erger-je-niet begeleiden bij een IMG_20150330_180123groep pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Ze houdt eigenlijk helemaal niet van spelletjes, dus had zo haar bedenkingen voordat ze de eerste keer zelf mee deed. “Maar wat een belevenis! Ik moest ontzettend lachen om de chaos die ontstond. Het legt zo duidelijk de knelpunten bloot, zonder dat het bedreigend is voor de deelnemers. Het spel werkt echt als een spiegel. Omdat we onder tijdsdruk staan, reageren we zoals we in het ‘normale’ leven ook doen. Heel verhelderend voor een afdeling of groep om te zien waar het misgaat, maar zeker ook voor jezelf om te zien wat je kunt verbeteren. Elke keer ervaar ik opnieuw wat het spel losmaakt. Dat je dit met een groep mensen die elkaar niet kent voor elkaar krijgt, vind ik heel bijzonder.”

Klant-erger-je-niet als nascholing voor kinderopvang
In mei gaat Wilma de eerste groep medewerkers in de kinderopvang begeleiden met Klant-erger-je-niet. “Vanuit ID college bieden wij Klant-erger-je-niet aan als nascholing, in eerste instantie voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. De tijd van volle dagverblijven is voorbij, wat betekent dat ze harder hun best moeten doen om zich te onderscheiden. Om dit voor elkaar te krijgen, verschuiven veel organisaties in de kinderopvang hun focus richting klantgerichtheid. Klant-erger-je-niet past heel goed in zo’n verandertraject. Behalve een spelmiddag organiseren we een terugkomochtend, waarin we de veranderingen in de praktijk vastleggen. De medewerkers benoemen de verschillende klantgroepen, welke processen de klanten in de organisatie doorlopen, welke veranderingen ze in het proces willen doorvoeren en wat ze aan zichzelf willen verbeteren. Op die manier kunnen we de verandering samen met de leidinggevenden echt invulling geven. Het spel is de ideale manier om op een simpele en effectieve wijze de knelpunten van de organisatie boven water te krijgen en daar als groep zelf oplossingen voor te verzinnen en door te voeren.”

Klant-erger-je-niet is een training in klantgericht ondernemen in de vorm van een business game. De training is bij uitstek geschikt om medewerkers (en managers) het belang van klantgerichtheid en klanttevredenheid te laten ervaren en de inzichten te gebruiken om actie te ondernemen in de eigen organisatie. In deze spelsimulatie is het de doelstelling om aan de klantwensen te voldoen én tegelijkertijd ook de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Belangrijke principes zoals klanttevredenheid, klantwaarde, klantloyaliteit, klantbehoud en het creëren van klantambassadeurs zijn de rode draad door de game.

 

De 10 voordelen van business games

10 voordelen van business games - whitepaper - customergames
Business games hebben veel voordelen boven andere alternatieven. Lees hier waarom!