+31 (0) 345 525 894
In ons dagelijks leven lopen we steeds vaker tegen gaming aan. Denk aan het aantal kilometers dat je voorbij ziet komen van hardlopende vrienden op Facebook of een taal leren via een app. De gamification van onze wereld is een feit, maar hoe zit het dan met serious gaming?

Het verschil tussen serious gaming en gamification
Gamification speelt zich af in de echte wereld. De inzet van gamification zien we overal: van loyaliteitsprogramma’s voor klanten tot toepassingen in het onderwijs en de zorg. Het stimuleert gedrag door in te spelen op intrinsieke motivatie. Bij serious gaming gaat het om ervarend leren en wordt simulatie toegepast. Er wordt gebruik gemaakt van een bordspel, kaartspel, computergame of gefaciliteerde managementgame. Het spel vindt plaats in een veilige omgeving, waar deelnemers fouten mogen maken en kunnen experimenteren. Het doel is om van de ervaring te leren en het geleerde vervolgens toe te passen in de praktijk. Hoewel serieus doet vermoeden dat het hier om serious business gaat, is het fun-element binnen de leerervaring van groot belang. Doordat games leuk zijn, raken mensen ontspannen en zijn ze minder op hun hoede, wat een voorwaarde is om te kunnen leren en veranderen.

Serious gaming in het bedrijfsleven
Serious gaming is goed inzetbaar in het bedrijfsleven. Een business game is makkelijk schaalbaar en vaak goedkoper dan een uitgebreid trainingstraject. Nieuwe medewerkers of vaardigheden kunnen getraind worden, veranderprocessen aangeleerd of interne samenwerking bevorderd. Dat kan met een online businessgame, maar een live (offline) businessgame biedt een aantal voordelen ten opzichte van een online game:

  • Live business games brengen mensen bij elkaar en in interactie met elkaar. Dit bevordert de samenwerking en het groepsgevoel. Een live business game is dan ook tegelijkertijd een teambuilding activiteit.
  • Live business games zijn veel fijner voor mensen die geen affiniteit hebben met computers, of juist al de hele dag achter een computer zitten.
  • Live business games brengen mensen (letterlijk) in beweging.
  • Live business games zijn niet ‘ingeblikt’, maar door de inbreng van echte mensen juist heel dynamisch.
  • Door het aanspreken van alle zintuigen dringen live business games veel verder door en worden beter onthouden dan andere instrumenten.

Alles weten over de voordelen van business games? Download gratis onze whitepaper >>

De 10 voordelen van business games

10 voordelen van business games - whitepaper - customergames
Business games hebben veel voordelen boven andere alternatieven. Lees hier waarom!